ميرويس نيکه د لوړو زده کړو مؤسسې پېژندنه

ميرويس نيکه د لوړو زده کړو مؤسسې پېژندنه

ميرويس نيکه د لوړو زده کړو مؤسسه د خصــــوصي پوهنتونونو او مؤسساتو رياست له خـــوا  د اساسي قانـــون

د (٤٦) مادې د حکم په اساس په مسلسله ګڼه (٥٣٦) د ١٣٩٠ هـ. ش کال د جــدي د ميــاشتي په (٢٨) نېټه د يو

عالي، علمــي، تحصيلي نهاد په ډول د رسمي جـــــواز او ثبت په لـــــرلـــو سـره په کنــــدهار کي د درې پوهنځيو

لکه معالجوي طب، حقوق/ سياسي علو م او اقتصاد پوهنځى سره په کار پيل وکړ.

دا محــــال په افغانستان کي د خصوصي پوهنتونو او مؤسساتو شمېر (١٥٠) تــــه رسيږي او ميـــــرويس نيــکه

د لـــوړو زده کــــړو مؤسسه د دې علمي خـــوځښت د کاروان غړيتوب لري.اوس مهال دغه نهاد په درو پوهنځيو

کي خپل فعاليت تر سره کوي، چي له نېکه مرغه د افغانستان د زياتو ولايتونو ځـــوانان دلتـــه په لـوړو زده کــــړو

بوخت دي.د شپږو کالو علمي سير په جريان کي (٤٨٧) تنه محصلين فارغين ورکــــړي دي، (٨٧) په  معـــالجوي

طب کي، (١٠٠) تنه په اقتصاد پوهنځی کي په دوو دورو کــي او (٣٠٠) تنه په اووه دورو کي په حقــوق او سياسي

علومو کي .ميرويس نيکه د لــــــوړو زده کړو مـــؤسسه د (٢٠٩٧) محصلينو او د (٨١) تنه ښوونــــکو او (١٥) تنه

فني اداري کارکونکو په لرلو سره د خـــلکو په خــدمت کي قرار لري. د نومـــوړي مـــــؤسسې درســي کريـــکلوم

 د افغــانستان په دولتـــــي پوهنتونونو کښي اعتبار لـــري.

د فارغانو اسناد يې د افغـــانستان د لوړو زده کــــــــړو د وزارت په امــــر هـــــر چيـــــري رسمي اعتبــــــــار لري

او تر دا مهاله يې زيات شمېر فارغان د ميرويس نيـکه لـوړزده کـړو مؤسسې په اسـنادو سـره په مهمو رســـــمي

دندو ګمارل سوي دي او د کار زمينه ورته برابره ده.

 

لرلید
ميرويس نيکه د لوړو زده کړو مـــــؤسسه د افغانستان او سيمي په کــــچـه په علمي

،طبي او ټـــولنيزو بـــرخو کي د ټـــولنــــي ستونزي حلوي.
 

هدف
علمــي، تدريسي او اداري فعــــاليتونه داســي
معيـــــاري کول، چي مؤسسه وکولاى ســـي د

ژوند پـــــه بېلا بيلو برخو کــــــي ښـــه کيفيت لرونکـــي کادرونه وروزي، تــر څـــو اســـلامي

ارزښتونو او د هيواد ملي ګټو ته ژمن وي. 
 

رسالت
ميرويس نيکه د لوړو زده کړو مـــــؤسسه هڅــــه کـــوي، چـــي پـــه طبي ، سـياسي

او اقتصـــادي بــــرخـــو کــي عـــــــلمــــي کادرونه وروزي.


ارزښتونه
معياري او مسلکي کيفيت.

د ښو اخلاقو، اسلامي او انساني

اُصولو او وطن دوستــــۍ روحيه.

سالم او مؤثر مديريت.

په کارونو کي شفافيت.

د هر ډول فساد مخينوى.

 

د ا فغانستان اسلامی جمهوریت

د لوړو زده کړو وزارت

میرویس نیکه د لوړو زده کړو موئسسه

د اکاډمیک آزادی پالیسي

 

  1. د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسه خپل ځان مسئول ګڼی او ترجیح ورکوی ترڅو په ټولنه کښی عمومی مفکوره اصلاح او اکاډمیک چارو ته برتری ورپه برخه کړی. خپلو ټولو استادانو او محصلینو ته ددی حق ورکړی ترڅو لازم روشونه ، میتودونه او کړنلاری په علمی او اکاډمیک چارو، اداره او څیړنیز پروګرامونو کښي په کار واچوی او د هغوی موثر استعمال رامنځته کړی. په نوموړی دریځ کښی د میرویس نیکه لوړو زده کړو موسسی اکاډمیک او اداري کارمندان او محصلین شامل دی  چی د موسسی دننه او د لوړو  زده کړو موئسسی څخه بهر د هیواد په هر ګوټ کښي نوموړی مفکوره ترویج کړی.
  2. د اکاډمیک آزادی مطابق اجرائات د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی لپاره اساسی او مهم رول لوبوی. د ټولو حقونو او مسئولیتونو سره سره  اکاډمیک آزادی له ځانه سره ځینی مکلفیتونه، توقعات، مسئولیتونه او حساب ورکونی لری او د باور او اعتماد په اړیکه کښی په استعمال وړل کیږی. نوموړی پالیسی د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی ټول محصلین او د محصلینو ټولی برنامی په خپلی محتوی کښي نیسی.  دا د ټولو کارمندانو مسئولیت دی تر څو د نوموړی پالیسی د مختلیفو پروسو او پروسیجرونو د تطبیق لپاره خپل رول وپیژنی ترڅو د نوموړی سند ملاتړ وکړی.

د اکاډمیک آزادی مفهوم

  1.  د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی اکاډمیک کارمندان  په قانون کښی آزادی لری:
  • د پوښتنی او ازموینی لپاره تصور تر لاسه کول.
  • نوی ، عصری ، موثر نظریات چی نوښت درلودونکی وی وړاندی کړی.
  • پرته له دی چی خپلی دندی او امتیازات له لاسه ورکړی او خپل کادری درجی په خطر کښي واچوی ، نظرونه او مفکوره شریکی کړی.
  1. میرویس نیکه د لوړو زده کړو موئسسه د لوړو زده ګړو وزارت د لایحی او قوانینو مطابق په اکاډمیک آزادی اړوند لاندنی وړاندیزونه کوی.
  • د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی تدریسي پرسونل لکه د نورو ډلو او افرادو په څیر ، دوی باید په نړیواله کچه پیژندل شوي مدني ، سیاسي ، ټولنیز او کلتوري حقونو څخه چې ټولو وګړو ته پلي کیږي باید برخمن شی. له همدې امله ، د موسسی  ټول ښوونکي باید د افکارو ، وجدان ، مذهب ، بیان ، مجلس او اتحادیې او همدارنګه د شخصی د آزادۍ او امنیت حق او د خوځښت څخه برخمن شی. دوی باید د خپلو مدني حقونو په کارولو کې خنډ واقع نشی، لکه په ټولنه کښی د مثبت بدلون په منځته راوړلو کښی بسپڼه کول چی د نظر  او مفکوری په ازاده توګه څرګندولو په اساس او په اکاډمیک سیاستونو کښی په ازادانه توګه د برخه اخیستلو په اساس منځته راتلی شی. ددی کار د اجرا په پایله کښي باید اکاډمیک پرسونل د کوم مجازاتو او ګواښونو سره مخ نشی.
  • د لوړو زده کړو وزارت د قوانینو او نړیوال معیارونو ته په پام کښي نیولو سره  اکاډمیک آزادی د موسسي په ټولو چارو کښي په نظر کښي ونیول شی. د دې کار د اجرا لپاره، د علمي ازادي اصل باید په مکرر ډول مشاهده شي. د موسسی تدریسي پرسونل د اکاډمیک ازادي ساتلو مستحق دي ، د دې معنی دا ده چې د ټاکل شوي عقیدې لخوا پرته له کوم محدودیت څخه ، د درس او بحث آزادي ، د څیړنې او خپرولو او د پایلو په خپرولو کې ازادي د هغی عمومی برنامی او اداری سیسټم یوه برخه ده کوم چی موسسه فعالیتونه په کښي اجرا کوی. او دا کار هغه وخت ممکن کیږی چی په لوړو زده کړو موئسسه کښی د بیان ازادی، د رایه ورکولو آزادی، د نظر د څرګندولو آزادی، او د تدریس د ازادی څخه برخمن وی او په ښکاره ډول بیله کوم خطر څخه خپل نظرونه د لوړو زده کړو موئسسی په اړه څرګند کړی.  ددی معنی داده چی د لوړو زده کړو موئسسی د نفوذ څخه په اکاډمیک چارو کښي آزادی او په مسلکي یا نمایشي اکاډمیک ارګانونو کې د برخې اخیستنې ازادي. د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی ټول اکاډمیک پرسونل باید حق ولري چې پرته له کوم تبعیض او د دولت یا کومې بلې سرچینې لخوا د جبر او  ویری څخه خپلې دندې ترسره کړي. د لوړو زده کړو تدریسي پرسونل کولی شي په اغیزمنه توګه دې اصل سره عدالت وکړي که چیرې چاپیریال چې دوی پکې کار کوي مناسب وي ، کوم چې ډیموکراتیک فضا ته اړتیا لری.
  1. ددی لپاره چی پورته تعهد ته لا نوره برتری وروبخښل شی، د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی څخه خارج رابلل شوو افرادو ته باید د سالم نظر د څرګندولو زمینه برابره شی، که هغه غواړی چی د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی په کومی یوی عملیاتی ساحی ، موخی ، سیاست یا بلی کومی ساحی کښی  (البته چی په اکاډمیک چارو پوری ارتباط ولری) نظر ورکړی باید مقاومت ښکاره نشی.
  2. د پنځمې مادی سره سم دا به د نوموړی پالیسی سره مخالفت وی که چیری نوموړی پالیسی د سوله ایزی هڅونی پرته د کوم بل مرام لپاره وي چی د محصلینو په درسونو او لیکچرونو کښي خلل او موانع رامنځته کیږی په کار واچول شی.

په هرصورت ، د لوړو زده کړو وزارت په قانون کښی د علمي ازادي او د بیان آزادي ته دا ژمنتیا مطلق نده. سربیره پردې په قانون کې د اکاډمیک ازادي او د بیان آزادي ته وده ورکولو لپاره د لوړو زده کړو موئسسی ژمنې تصدیق کولو سربیره ، دا پالیسي داسې شرایط هم ټاکي چې پکې د اکاډمیک ازادي او د بیان آزادي په مناسب ډول محدودیت کیدی شي. میرویس نیکه د لوړو زده کړو موئسسه کولای شی پخپلو شرایطو کې محدودیتونه پلي کړی که چیری  د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی لپاره اړین وی.

  1. د میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسه باید بحث او مباحثه محدوده نه کړی، ځکه کیدای شی چی څرګند شوی نظر مخالف خو قصدی نه وی، د لوړو زده کړو موئسسی د عمومی رهبری څخه هیله کیږی تر څو د نظر په څرګندولو کښي مداخله ونه کړی او نوموړی اصل ته ژمن پاتی شی، او هر ډول نظرونه د موسسی په داخل او خارج کښي څرګند شی.
  2. د اکاډمیک او نظر د څرګندولو د آزادی قوانین ، اصول او لایحی کوم چی په دی پالیسی کښی ځای پر ځای شوی دی، د ټولو اکاډمیک پرسونل ، او هغو شخصیتونو کوم چی د لیکچر او یا بلی کومی علمی شوری لپاره رابلل شوی وی صدق کوی.
  3. که چیری کوم بهرنی ارګان (ټولنیز ګروپ) او یا د بهرنیو محصلینو کومه ټولګه غواړی په میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسی کښی د نظرونو د شریکولو پروګرام دایر کړی ، میرویس نیکه د لوړو زده کړو موئسسه کولای شی د هغوی بلنه او یا راتګ ومنی او یا یی رد کړی ، په هغه صورت کښی چی منلو او یا رد کولو لپاره لازم منطق او دلایل موجود وی. په میرویس نیکه لوړو زده کړو موئسسه کښي د بهرنیو ویناوو اداره او تنظیم باید ددی پالیسی په رڼا کښي تر سره شی.